Новини
19.04.2022
підсумки
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Проведення наради он-лайн
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Програми > Програми затверджені у 2021 році > Дослідники заповідних стежок Херсонщини
Всі новини
22.07.2021 08:51

Дослідники заповідних стежок Херсонщини



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ
ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ» ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ


СХВАЛЕНО:
науково-методичною радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
Протокол № 1 від 11.03.2021 року
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Наказ управління освіти і науки
Херсонської обласної державної адміністрації

від 24.05.2021 року         № 99

 

Навчальна програма з позашкільної освіти
еколого-натуралістичного напряму
«Дослідники заповідних стежок Херсонщини»

2 роки навчання

 

 

м. Херсон - 2021
 

Обговорено:
на засіданні педагогічної ради КЗ «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР
(протокол №1 від 16.02. 2021 року)


Обговорено:
на засіданні кафедри теорії та методики виховання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» ХОР
(протокол № 1 від 25.01.2021року
 

Схвалено:
науково-методичною радою
Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» ХОР
(протокол № 1 від 11.03.2021 року

 

Рецензенти:

Моїсеєв Сергій Олександрович – завідувач кафедри теорії та методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент.
Гусь Таїсія Йосипівна – завідувачка навчально-методичної лабораторії виховної роботи та позашкільної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.

Вітренко Ельвіра Валентинівна – директорка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

 

Палічева Г.В., Мудрак Т.О., Валікова О.В. «Дослідники заповідних стежок Херсонщини» основного рівня, двох років навчання / За заг. ред Т.О. Мудрак. 2-ге вид., переробл. і допов.  Херсон, 2021. 20 с.
 

Автори:

Палічева Г.В., - методистка Херсонського Центру позашкільної роботи Херсонської міської ради;

Мудрак Тетяна Олександрівна – завідувачка методичного відділу, керівниця гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради;

Валікова О.В. – методистка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

Загальна редакція:

Мудрак Тетяна Олександрівна – завідувачка методичного відділу, керівниця гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради;

 

Рецензенти:

Моїсеєв Сергій Олександрович – завідувач кафедри теорії та методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент.
Гусь Таїсія Йосипівна – завідувачка навчально-методичної лабораторії виховної роботи та позашкільної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.

Вітренко Ельвіра Валентинівна – директорка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Підвищення обізнаності населення з питань екологічно-грамотного природокористування в умовах сьогодення одна із провідних задач позашкільної освіти.
Загроза екологічних негараздів гостро постала перед всім суспільством не тільки України, але й всього світу. Тож, актуальність програми обумовлена необхідністю формування екологічної свідомості підростаючої молоді – вищого рівня психічного відображення природного, штучного, соціального середовища та внутрішнього світу людини, саморегуляцію даного відображення та усвідомлення місця і ролі людини у реальному світі.
Глибоке вивчення унікальних природних комплексів Херсонщини - степів біосферного заповідника «Асканія-Нова», берегів Дніпра, Інгульця, Нижьодніпровських плавнів, Олешківських пісків, приморських степів Сивашу, морських акваторій та степових ділянок Чорноморського біосферного заповідника, островів Джарилгач, Тендра, Бирючий  забезпечить формування у дітей любові до рідного краю через пізнання та дослідництво .
Навчальна програма з позашкільної освіти розроблена із врахуванням положень законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту» та відповідно до Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року № 433; Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 серпня 2004 р. № 651 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2004 р. за № 1036/9635; Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22.07.2008 № 676; Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти, лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 05.06.2013 № 14.1/10-1685.
Навчальна програма  реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму; спрямована на вихованців 11-15 років.
Особливістю програми є акцент  на індивідуальну дослідницьку роботу. Індивідуальні заняття проводяться не більше ніж 1 раз на тиждень. 
До навчальної програми з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму «Дослідники заповідних стежок Херсонщини» (Палічева Г.В., Мудрак Т.О., Валікова  О.В.),  затвердженої Наказом Управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації від 14.06.2016 р. № 189, внесено зміни у змісті всіх розділів та додано нові розділи ( № 4,5,6 у програмі І року навчання та № 2,3,4 – ІІ року навчання).
Навчальна програма передбачає два роки навчання:
І-й рік навчання – основний рівень – 216  год. на рік, 6 годин на тиждень;
ІІ-й рік навчання – основний рівень – 216 год. на рік, 6 годин на тиждень.
Кількісний склад гуртка — 12 – 15 вихованців.
Мета – формування в учнів екологічної свідомості через поглиблене вивчення та організацію досліджень природи рідного краю.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальної: оволодіння основами екології, знаннями про природу рідного краю; об’єкти природно-заповідного фонду та Смарагдової мережі Херсонщини; розуміння взаємозв’язків природних об’єктів і явищ, вплив людини на природні комплекси;
практичної:  формування умінь і навичок проведення науково-дослідної  роботи; формування екологічно-виваженої поведінки та потреб в природоохоронній діяльності;
творчої: розвиток творчих здібностей, творчої уяви, фантазії, задоволення потреб особистості у творчій самореалізації;
соціальної:  виховання елементів екологічної культури особистості, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (уважність, наполегливість, доброзичливість, охайність і старанність у роботі). Участь вихованців у різнорівневих екологічних проектах, конкурсах, акціях, операціях.
У змісті програми першого року навчання розглядається фізико-географічна характеристика Херсонської області, вивчаються загальні поняття екології, розглядаються основні характеристики екосистем на прикладі природних комплексів Херсонщини.
Під час другого року навчання передбачено поглиблене вивчення  природних комплексів Херсонщини, з вивченням об’єктів природно-заповідного фонду Херсонщини. Розглядаються питання практичної екології, розкриваються взаємозв’язки людини та біосфери, вивчаються основи охорони природи, формуються основи екологічно-доцільної поведінки.
Програмою передбачено теоретичні та практичні заняття, проектні форми роботи, еко-ігри, проведення екскурсій, експедицій, польових практик та індивідуальні заняття. Індивідуальна робота організується відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, що затверджене наказом Міністерств освіти і науки України від 11.08.2004 р. № 651 (із змінами, внесеними згідно  з наказом Міністерства освіти і науки України  № 1123 від 10.12.2008 р.).
Під час занять діти оволодівають основним методам досліджень в природі з поступовим їх ускладненням. Результати досліджень оформлюються відповідно рівня підготовки у формі доповіді, презентаціх, проєкту, постеру, віде- фоторяду. Матеріали дослідницьких робіт представляються на інтелектуальних конкурсах еколого-натуралістичного напряму: «Вчимося заповідувати», «Юний дослідник», «Біощит», «Птах року», «Плекаємо сад», «Ліси для нащадків», «В об’єктиві натураліста» «Дотик природи», «Юні зоологи-тваринника», «Конкурс винахідницьких та раціоналізаторських проектів», тощо.
Передбачається практична природоохоронна робота учнів: створення та забезпечення функціонування екологічних стежок, висадка рослин, догляд за зеленими насадженнями, підгодівля птахів взимку, дослідницька робота в природі, на навчально-дослідній земельній ділянці та теплиці.
Керівник гуртка може скорочувати або збільшувати кількість годи для вивчення тем, планувати роботу залежно від інтересів учнів, місцевих умов та сезонних змін у природі.
Результатом роботи гуртка має стати підвищення рівня екологічної свідомості вихованців, отримання учнями знань  про природу Херсонщини, набуття вмінь і навичок з основ науково-дослідницької роботи.
Контроль за рівнем досягнень вихованців гуртка здійснюється через участь у підсумкових учнівських конференціях представлення результатів власних досліджень а також у формі звітів, проектів, екологічних вікторин, конкурсів тощо.

 

Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ Назва розділу Кількість годин
  теоретичні практичні усього
1 Вступ 2 2 4
2 Географія та кліматичні умови  Херсонської області 4 8 12
3 Поняття про екосистеми, їх типи 4 4 8
4 Фізичні основи екосистем 4 6 10
5 Живі організми в екосистемах 6 8 14
6 Процеси в екосистемах 4 6 10
7 Наземні екосистеми Херсонщини 22 22 44
8 Наземно-водні та водні екосистеми Херсонщини 20 22 42
9 Індивідуальна робота (дослідницька діяльність) 22 50 72
Разом 88 128 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (4 години)
Теоретична частина. Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Екологія як наука.
Практична частина. Екскурсія до куточку живої природи, теплиці, на навчально-дослідну земельну ділянку. 

2. Географія та кліматичні умови  Херсонської області  (12 годин)
Теоретична частина. Розташування, суміжні області.  Клімат.  Географічні дані. Ґрунти.  Корисні копалини. Чисельність та щільність населення. Історія Херсонщини.
Практична частина. Екскурсії до Херсонського гідрометеорологічного технікуму, Херсонської гідробіологічної станції Національної академії наук України. Ведення фенологічних спостережень. Робота з контурною картою Херсонської області.

3. Поняття про екосистеми, їх типи (8 годин)
Теоретична частина. Екологія, як наука. Поняття про екосистему. Типи екосистем. Основні складові екосистеми.
Практична частина. Проектування та створення палюдаріуму, флораріуму, акваріуму.
Екскурсії. Вивчення зв’язків в екосистемах околиць міста.

4. Фізичні основи екосистем (10 годин)
Теоретична частина.
Екологічні фактори, закономірності їх впливу на живі організми. Абіотичні фактори. Температура. Світло. Вологість. Іонізуюче випромінювання. Ґрунт. Цикли речовин.

Практична частина.
Визначення погодних умов.  Складання схеми кругообігу: води, СО2, О2.

5. Живі організми в екосистемах (14 годин)
Теоретична частина.
Біотичні фактори. Основні типи біотичних взаємозв’язків. Хижацтво. Паразитизм. Конкуренті взаємозв’язки. Симбіотичні взаємозв’язки. Популяція. Чисельність і густота популяцій. Народжуваність і смертність. Статева і вікова структура популяцій.
Практична частина.
Складання схем нейтральних та взаємовигідних взаємозв’язків. Вивчення популяцій тварин в екосистемі міста  (селища). Виготовлення тварин в техніці оригамі. Ведення «Альбому натураліста».

6. Процеси в екосистемах (10 годин)
Теоретична частина.
Взаємодії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Поняття про трофічні ланцюги та сітки. Екологічна ніша. Правило екологічної піраміди.
Практична частина.
Складання ланцюгів живлення. Вирішення типових задач на використання правила екологічної піраміди.
Еко-ігри. Екологічна павутина.
Екскурсії. Складання ланцюгів живлення на прикладі взаємозв’язків в екосистемах околиць міста.

7. Наземні екосистеми Херсонщини (44 годин)
Теоретична частина.
Поняття про степ. Степи Херсонщини, історія їх вивчення.
Типчаково-ковилові степи. Рослинність степів, типові представники степу. Ендемічні рослини степу. Різнотрав’я. Фауна степу. Пристосування тварин до умов степу.
Піщані степи Херсонщини. Арени Нижньодніпровських пісків. Рослинний і тваринний світ піщаних степів.
Ліс як природне утворення. Характеристика лісового біоценозу.  Історія лісів на Херсонщині. Штучні ліси Херсонщини, історія їх створення. Ріст і формування лісу. Природне поновлення лісу.
Видовий склад Херсонських лісів. Аборигенні та інтродуковані рослини. Рослини символи України. Фауна Херсонських лісів. Лісозахисні смуги. Парки, сквери, зелені насадження у населених пунктах.
Практична частина. Збір зразків рослин. Гербаризація рослин. Оформлення гербарію. Визначення живих рослин та гербарних зразків за допомогою визначників. Складання флористичних списків. Класифікація степових рослин за екологічними ознаками. Складання схеми-карти степів Херсонщини. Вирощування трав’яних рослин на навчально-дослідній земельній ділянці та у теплиці.
Збирання насіння дерев та кущів. Оформлення колекцій. Визначення дерев та кущів у безлистому стані. Визначення віку дерев. Як рятувати старі дерева? Основні правила обрізки дерев. Дослідження умов вирощування дерев та кущів з насіння та методом живцювання. [21]
Екскурсії. До Херсонського краєзнавчого музею. Фіто-, фауністичні описи околиць міста.  До ботанічного саду Херсонського державного університету, дендропарку Херсонського аграрно-економічного університету.
Еко-ігри. «Неприродна тропа», «Книга жалоб природи», «Ендеміки та релікти». Природоохоронна робота: «Збережи первоцвіти», «Зелений менеджер».
Експедиції. До степової зони Херсонщини (Чорноморського біосферного заповідника, національного природного парку «Олешківські піски»).
Участь у обласних акціях: «Букет замість ялинки», «Вирости власне дерево», «Допоможемо зимуючим птахам»: виготовлення годівниць, підгодівля птахів, спостереження за зимуючими птахами, заготівля кормів, виготовлення колекцій кормів.

8. Наземно-водні та водні екосистеми Херсонщини (42 години)
Теоретична частина.
Поняття про плавні. Нижньодніпровські плавні. Лісова, чагарникова та лучна рослинність плавнів. Болотна та водна рослинність плавнів. Фауністичний комплекс плавнів. Особливості користування.
Поняття про річку. Річки Херсонщини. Екологічні особливості басейну Дніпра у Херсонській області. Фізико-географічна характеристика річок області. Основні фактори забруднення річок. Цвітіння води. Тваринний світ річок: прісноводні риби та мешканці прибережних смуг. Малі річки Херсонщини та їх проблеми. Каховське водосховище.
Унікальні риси Чорного моря. Морські біотопи. Флора і фауна Чорного моря. Планктон. Ланцюги живлення Чорного моря. Тендрівська та Ягорлицька затоки – угіддя міжнародного значення для зимівлі та гніздування птахів. Острів Джарилгач. Загальна характеристика Азовського моря. Морські біотопи.  Сиваш – система мілководних заток. Флора і фауна Азовського моря. Екологічні проблеми берегової зони та акваторій Чорного та Азовського морів. [21]
Практична частина. Вивчення пристосувань рослин до умов існування у плавневих екосистемах. Вивчення бентосних організмів річок. Складання ланцюгів живлення у водних екосистемах. Визначення безхребетних тварин Чорного моря за допомогою визначників. Визначення якості води за допомогою тест-об’єктів.
Визначення хребетних тварин за допомогою визначників. Визначення солоності морської води. Пристосування рослин до солених ґрунтів.
Вивчення пристосувань рослин до життя у водному середовищі. Спостереження за птахами. Виготовлення карток: «Китоподібні  Чорного моря», «Околоводні птахи», «Річні та морські риби». [21]
Еко-ігри. «Знавці видів риб», «Зіпсований телефон про птахів Чорного моря», «Музей птахів», «Пазл з назв птахів».
Екскурсії. До Херсонської гідробіологічної станції Академії наук України, до річок Вірьовчиної та Кошової. Вивчення особливостей плавнів Дніпра на прикладі малого Потьомкінського острову.

9. Індивідуальна робота (дослідницька діяльність) (72 години)
Теоретична частина. Наука. Наукове пізнання. Розвиток науки в Україні. Наукові установи Херсонської області. Особливості учнівської науково-дослідницької діяльності. Типи учнівських робіт (реферативні, описові, пошукові, експериментальні тощо). 
Етапи проведення наукових досліджень. Огляд літературних джерел. Постановка проблеми. Формування теми і мети дослідження. Висування гіпотези. Загальна схема наукового дослідження. Опис умов дослідження. Постановка експерименту. Аналіз отриманих результатів. Висновки.
Методи дослідження. Спостереження й експеримент, особливості їх проведення.
Визначення змісту дослідницької роботи. Організація дослідження. Визначення критеріїв відбору об’єктів дослідження.
Наукова інформація. Загальні  принципи  роботи з навчальною та науковою  літературою. Правила, мета і способи читання. Робота зі змістом,  анотацією,  передмовою  і післямовою.
Правила ведення наукових записів. Види роботи з текстом: план, конспект, тези, анотація, реферат. Вимоги до оформлення  посилань у тексті. Науковий етикет і плагіат. Як уникнути плагіату під час роботи з літературою. [2]
Практична частина. Вибір теми дослідження. Висунення різноманітних  гіпотез. Вибір методу дослідження залежно від специфіки обраної теми. Розробка схеми наукового дослідження. Складання схеми – плану власного дослідження. Щоденник спостережень. Правила ведення наукових записів. Робота з літературними джерелами. Правила роботи в бібліотеці. Робота з каталогами. Комп’ютерні каталоги бібліотек. Розробка плану читання наукової літератури за обраною темою дослідження. Формування огляду джерел за тематикою роботи учня. Оформлення списку джерел. Складання термінологічного словника власного дослідження. Написання учнівських дослідницьких робіт. [2]

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- представників рослинного і тваринного світу різних природних комплексів своєї місцевості;
- типи взаємозв’язків живої та неживої природи, природи і людини;
- правила поведінки в природі;
- правила техніки безпеки під час проведення екскурсій, експедицій.

Вихованці мають вміти:
- спостерігати за біологічними об’єктами;
- володіти основними методами наукових досліджень;
- користуватись визначниками;
- проводити досліди з вивчення різноманітності рослинного і тваринного світу;
- розпізнавати рослин і тварин різних таксономічних груп у природі;
- визначати риси пристосування організмів до певних умов навколишнього середовища;
- прогнозувати наслідки впливу людини на природне середовище.

Вихованці мають набути досвіду:
- раціонального природокористування;
- проведення спостережень в природі;
- аналізувати і порівнювати чинники, що досліджуються;
- просвітницької діяльності з охорони довкілля;
- роботи з літературними джерелами, написання дослідницьких робіт.
- участі у учнівських інтелектуальних змаганнях;
- робити доповідь по результатам власних досліджень;
- участь в практичній природоохоронній роботі.

 

Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ Назва розділу Кількість годин
  теоретичні практичні усього
1. Вступ 2 2 4
2. Людина і біосфера 14 16 30
3. Охорона природи 6 16 22
4. Херсонщина – екологічно-чиста область 18 24 42
5. Природно-заповідні території Херсонщини 20 26 46
6. Індивідуальна робота (дослідницька діяльність) 22 50 72
Разом: 82 134 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (4 годин)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Правила техніки безпеки під час роботи на навчально-дослідній земельній ділянці, теплиці, під час екскурсій, експедицій. Екологічні проблеми Херсонщини.
Практична частина. Екскурсія до музею природи Херсонського державного університету.

2. Людина і біосфера (30 годин)
Теоретична частина. Біосфера. Склад і межі біосфери. Вчення про біосферу Володимира Івановича Вернадського.  Біорізноманіття, багатство життя.
Вплив людини на біосферу. Колообіг речовин в природі.  Роль живих організмів у перетворенні біосфери. Ноосфера.
Забруднення оточуючого середовища. Забруднення прісних вод, евтрифікація, «цвітіння» води, засолення. Забрудення морів та океанів. Забрудення повітря. Радіаційне забруднення. Теплове забруднення. Електромагнітне забруднення.  Глобальні екологічні проблеми. Парніковий ефект. Глобальне потепління. Озонові дірки. Кислотні дощі. Засмічення планети пластиком.
Якість природного середовища і здоров’я людини. Захворювання, пов’язані із забрудненням навколишнього середовища.
Практична частина. Дослідження ступеня забруднення повітря. Біоіндикація. Ліхеноіндикація. Визначення стану забруднення поверхневих вод. Утворення крохмалю у листках при освітленні. Вивчення фізіологічних процесів рослин. Визначення родючості ґрунту.

3. Охорона природи (22 години)
Теоретична частина. Міжнародні закони та закони України щодо охорони природи. Вплив діяльності людини на природу. Раціональне споживання ресурсів в побуті. Природоохоронна діяльність.  Червона книга.
Практична частина. Виготовлення знаків, що демонструють правила поведінки в природі. Фенологічні спостереження за первоцвітами. Робота на навчально-дослідній земельній ділянці та у теплиці. Переробка органічних відходів дощовими черв’яками. Створення презентацій щодо охорони природи.
Еко-ігри. «Стоп пластик! Майструємо з відходів». Екологічний проект «Батарейка». Вправа «Життєві ситуації».
Екскурсії. До очисних споруд Херсонського міського водоканалу; до околиць міста з метою виявлення фактів порушень природних біотопів.
Участь у природоохоронних конкурсах, акціях: «Вчимося за повідувати», «Ліси для нащадків», «Збережемо родючість рідної землі».

4. Херсонщина – екологічно-чиста область (42 години)
Теоретична частина. Природні ресурси Херсонщини. Заліснення пісків Херсонщини. Лісо-мисливське господарство Херсонщини.
Сільське господарство Херсонщини. Особливості рослинництва Херсонщини. Херсонщина – лідер в Україні по виробництву овочевих культур і баштанної продукції.  Особливості тваринництва Херсонщини. Органічне сільське господарство. Бджільництво.
Альтернативна енергетика на Херсонщині. Еолова (вітрова) енергія. Сонячна енергія. Біодизель. Біомаса.
Унікальні природні комплекси Херсонщини. Туризм на Херсонщині. Зелений туризм. Рекреаційні ресурси.  Дельта Дніпра. Арабатська Стрілка. Береги Чорного моря. Станіславські скелі. Термальні води.
Практична частина. Позначення піщаних арен на карті Херсонської області. Складання карти лісів Херсонщини. Визначення деревних порід, найбільш придатних для лісорозведення у Херсонській області.
Створення презентації: «Херсонщина аграрна». Вивчення насіння сільськогосподарських культур. Вивчення процесу проростання насіння квіткових та овочевих культур. Вирощування розсади овочевих культур. Вирощування малопоширених культур (лагенарії, ківано, момордіка, ангурія, трихозант та інш.). Вивчення технології мульчування.
Створення презентацій: «Альтернативна енергетика Херсонщини», «Туризм на Херсонщині», «Унікальні природні об’єкти  Херсонської області».
Складання мапи «Херсонщина туристична». Виготовлення знаків, що демонструють правила екологічного відпочинку.

5. Природно-заповідні території Херсонщини (46 години)
Теоретична частина. Типи природно-заповідних територій, їх класифікація. Території та об’єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.  Біосферні заповідники
Біосферний заповідник «Асканія-Нова» ім. Ф. Е. Файльц- Фейна. Загальна характеристика та історія біосферного заповідника «Асканія-Нова». Характеристика природного степового ядра, як еталону типчаково-ковилового степу. Рукотворний дендропарк – штучний оазис для деревних переселенців. Тваринний світ «Асканія-Нова». Методи утримання тварин у біосферному заповіднику: вільний, напіввільний методи утримання, утримання у вольєрах. Різноманітність птахів «Асканія-Нова»; орнітопарк, інкубатор. Різноманітність копитних заповідника. Тварини, що зберіг заповідник. [21]
Чорноморський біосферний заповідник. Загальна характеристика та історія заповідника. Різноманіття природних комплексів (ділянки заповідника). Особливість екосистем заповідника. Характеристика морського узбережжя. Акваторії заповідника. Фауна заповідника, мешканці моря, тварини суходолу. Роль Чорноморського біосферного заповідника у збереженні птахів. Міграційні коридори. Флора заповідника, рослини моря, рослини суходолу. Гриби та лишайники. [21]
Національні природі парки. Національний природний парк «Олешківськи піски» - загальна характеристика. Історія утворення піщаних масивів на Херсонщині. Історія створення національного природного парку. Особливості  флори, пристосування рослин до псамофітного степу. Фауна парку, характерні ознаки та особливості поведінки тварин піщаних масивів.
Національний природний парк «Джарилгацький»: природно-кліматична характеристика. Історія острова «Джарилгацький». Природа парку, особливості рослинного і тваринного світу.
«Азово-Сиваський» національний природний парк. Історичні відомості. Біорізноманіття. Острів «Бирючий».
Національний природний парк «Нижньодніпровський» - призначення, межі, історія створення.
Огляд заказників загальнодержавного значення Херсонщини: ландшафтні, лісові, ботанічний, орнітологічний. Дендрологічний парк «Асканія-Нова», видовий склад рослин парку. Ландшафтні, ботанічні, загально-зоологічні, орнітологічний заказники. Пам’ятки природи: ботанічні, зоологічні, гідрологічні, геологічні, парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва, заповідні урочища. [21]
Практична частина: Складання карти-схеми природно – заповідних територій Херсонщини. Обладнання для вивчення природи (лабораторне обладнання, збільшувальні та вимірювальні прилади); освоєння методів польових досліджень з використанням експедиційного обладнання. Визначення ознак пристосування  рослин степу до посушливих умов.  Робота з атласами та визначниками  тварин  та птахів.
Підготовка презентацій про біосферні заповідники Херсонщини та їх біорізноманіття.
Складання списків видового складу рослин та тварин національних природних парків Херсонщини. Визначення видового складу та оформлення колекцій черепашок молюсків. Створення екологічної стежки. Створення рекламної продукції про НПП Херсонської області.
Створення презентації про дендрологічний парк «Асканія-Нова».
Облік пам’яток природи в межах м. Херсона. Створення презентації: «Заповідні території Херсонщини», «Унікальні куточки Херсонської області», оформлення проекту: «Визначення естетичної цінності природного об’єкту».
Еко-ігри: «Природа і вчинок», «Музей птахів», «Сліди в пустелі», «Правила виживання в пісках», «Місце де я почуваюсь щасливим», «Моє відчуття природи».
Екскурсії: До музею Чорноморського біосферного заповідника,  Херсонського краєзнавчого музею, ботанічного саду Херсонського державного університету, парку Херсонського обласного ліцею, дендропарку Херсонського державного аграрно-економічного університету. Проведення експедицій в рамках польового практикуму. Вивчення пам’яток природи в межах міста.

6. Індивідуальна робота (дослідницька діяльність) (72 години)
Теоретична частина. Дослідництво, мета наукового дослідження. Поняття про мету, завдання, об’єкт і предмет дослідження.
Робота з науковою інформацією. Вимоги до літературних джерел.  Правила цитування та оформлення посилань. Особливості дослідження в природі. Об’єкти природно-заповідного фонду як платформа для спостережень. Підготовка і вибір об’єктів для спостереження. Зберігання і систематизація  природного матеріалу. Оформлення колекцій. Польові та камеральні дослідження. Робота з картами, картування. Робота з фотоматеріалами. Вимоги до оформлення фотоматеріалів. Ведення журналів польових досліджень. Моніторинг. Форми оформлення результатів дослідження. Написання і оформлення науково-дослідницької роботи. Вимоги до змісту та оформленню роботи. Загальні правила оформлення тексту. Структура логічного доведення. Аргументація. Правила ведення наукової дискусії. Структура наукової доповіді. Презентація досліджень. Вимоги до презентації. Робота з презентацією на захисті наукової роботи. Науковий постер. Вимоги до оформлення постерів. Особливості постерного захисту.  Поради промовцеві. [2]
Представлення і захист науково-дослідницької роботи.
Практична частина. Підготовка рефератів за темою дослідження. Розробка початкового плану дослідницької роботи. Планування експерименту і спостереження. Огляд літературних джерел за темою дослідження. Аналіз джерел та їх порівняння. Проведення досліджень за індивідуальною темою. Складання таблиць, графіків та діаграм за результатами досліджень. Оформлення тез доповіді. Написання та виправлення чернетки науково-дослідницької роботи. Оформлення тексту науково-дослідницької роботи. Написання вступу: формулювання мети, завдань, об’єкту та предмету дослідження. Оформлення висновків. Складання й оформлення презентацій.  Підготовка постера з власної теми дослідження. Написання наукових статей. [2]
Підсумкова дитяча конференції за результатами індивідуальної дослідницької роботи.
 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- вплив людини на біосферу;
- глобальні екологічні проблеми сьогодення;
- заходи, щодо охорони природи;
- особливості природних ресурсів Херсонщини;
- закріплення пісків Херсонщини;
- досягнення сільського господарства Херсонщини;
- рекреаційні ресурси Херсонської області;
- типи та особливості територій та об’єктів  природно-заповідного фонду Херсонської області;
- типи взаємозв’язків живої та неживої природи, природи і людини;
- основні закони України про охорону природи;
- правила техніки безпеки під час проведення екскурсій, експедицій, дослідницької роботи.

Вихованці мають вміти:
- аналізувати наслідки діяльності людини на стан оточуючого середовища;
- прогнозувати вплив власних дій на довкілля;
- проводити дослідження біологічних об’єктів;
- володіти основними методами наукових досліджень;
- користуватися визначниками;
- аналізувати результати дослідів і робити висновки;
- користуватися обладнанням і приладами для польових досліджень;
- створювати презентації за результатами досліджень;
- проводити просвітницьку та природоохоронну роботу.

Вихованці мають набути досвіду:
- екологічно доцільної поведінки;
- проведення моніторингових досліджень;
- роботи з літературними джерелами, написання науково-дослідницьких робіт, рефератів.
- розроблення екологічних та дослідницьких проектів;
- виступів на учнівських науково-практичних конференціях;
- дистанційної комунікації засобами мережі «Інтернет»;
- участі в практичній природоохоронній роботі;
- невиснажливого використання природних ресурсів;
- оформлення екологічних проектів.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

№ з/п Найменування обладнання, інструментарію Кількість
Натуральні об’єкти
Гербарії
1. Дикорослі рослини 1 комп.
2. Культурні рослини України 1 комп.
Колекції
3. Гірських порід і мінералів 1 наб.
4. Сухих плодів 1 наб.
5. Корисних копалин 1 наб.
6. Грунт та його склад 1 наб.
7. Представників ряду комах 1 наб.
8. Шкідників лісу 1 наб.
9. Представників рослинного світу 1 наб.
10. Дерев та кущів 1 наб.
Прилади та пристосування
11 Мікроскоп біологічний 4 шт.
12 Лупа ручна 16 шт.
13 Прилад для вимірювання прозорості води 1 шт.
14 Термометр водяний 1 шт.
15 Прилад для вимірювання рН 1 шт.
16 Термометр-щуп 1 шт.
17 сачок ентомологічний,   1 шт.
18 бінокль 3 шт.
19 папка гербарна 1 шт.
Штучне обладнання (об’ємне)
Муляжі
20. Гриби 1 наб.
21. Плоди та коренеплоди 1 наб.
Моделі
22. Глобус Землі 1 шт.
Штучне обладнання (площинне)
Статичне
Таблиці
23. Основні групи рослин 1комп.
24. Біосфера та її межі 1комп.
25. Основні групи рослин 1комп.
26. Птахи водно-болотних угідь 1комп.
27. Птахи хижі 1комп.
28. Техніка безпеки (протипожежна, на воді, з електроприладами та ін.) 1 комп.
29. Плодово-ягідні культури 1 комп.
30. Охорона природних ресурсів 1комп.
31. Овочеві культури 1 комп.
Карти настінні
32. Україна. Природні зони 1 шт.
33. Україна . Охорона природи 1 шт.
34. Україна . Рослинний світ 1 шт.
35 Україна. Тваринний світ 1 шт.
36 Україна. Грунти 1 шт.
37 Україна. Природні води 1 шт.
38 Фізико-географічна карта Херсонської області 1 шт.
39 Адміністративна карта Херсонської області 1 шт.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Ардомадская Т.Б. Черноморский государственный биосферный заповедник / Т.Б. Ардаматская, Л.М. Зелинская. – Киев: Наук. Думка. – 1987. – 64 с.
2. Артем’єва О.О. Програми з позашкільної  освіти. Основи науково-дослідницької  діяльності / О. О. Артем’єва,  Г. А. Литвинчова, С. О. Лихота. – К., 2013. – 40 с.
3. Багер М.Й Методологія екологічної освіти. – Чернівці: Крайова освіта, 2000. – 320 с.
4. Білявський Г.О. Основи екології. Підручник / Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй, І.Ю. Костіков [3-є вид.]. - К. «Либідь» 2006. – 408 с. 
5. Бойко М.Ф. Екологія Херсонщини [Навчальний посібник] / М.Ф. Бойко, С.Г. Чорний. – Херсон: 2001. – 135 с.
6. Бойко М.Ф. Растительный мир Херсонской области: Науч.- попул.очерк / М.Ф. Бойко, Н.В. Москов, В.И. Тихонов. – Симферополь: Таврия, 1987. – 144 с.
7. Борейко В.Є. Екологічна естетика: методичний посібник для вчителів / В.Є. Борейко, Н.А. Путовіт. – К. : Логос, 2012. – 72 с.
8. Вербицький В.В. Екологія в закладах освіти [навчально-методичний посібник] / В.В. Вербицький. – Київ, «НЕНЦ», 2013. – 291 с.
9. Вербицький В.В. Методичні основи розвитку практичного розуму школяра / В.В. Вербицький. – К.: СМП «АВЕРЕС», 2007. – 124 с.
10. Вербицький В.В. Технологізація навчально-виховного процесу сучасного позашкільного еколого-натуралістичного закладу [методичний посібник] / В.В. Вербицький. – К.: «АВЕРС», 2010. – 112 с.
11. Доброчаєва Д.Н., Определитель высших растений Украины : [довідник] / Доброчаєва Д.Н., Котов М.И., Прокудін Ю.Н.  – К.  1987. – 62 с.
12. Дослідницька робота школярів з біології: Навчально - методичний посібник / за заг. ред. к.б.н. С.М. Панченко, Л.В. Тихенко. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 368 с.
13. Зотова О.В. Організація і зміст еколого-натуралістичної роботи з учнями і юннатами на шкільних навчально-дослідних земельних ділянках [навчально-методичний посібник] / Зотова О.В. – Хмельницьк, поділля, 2000. – 227 с.
14. Каталог раритетного біорізноманіття заповідників і національних природних парків України Фітогенетичний фонд, ікогенетичний фонд, фітоценотичний фонд. / Під наук. Ред.. д.б.н. С.Ю. Поповича. –Київ : Фітосоціологічний центр. – 2002. – 276 с.
15. Коломійчук В.П.  Важливі ботанічні території Приазов’я / Коломійчук В.П., Онищенко В.А., Перегрим М.М. за ред.. Т.Л. Андрієнко. – Київ : Альтерпрес, 2012. - 116 с.
16. Комплексний підхід у формуванні екологічної свідомості та залученні до науково-дослідницької діяльності обдарованої молоді Черкащини засобами позашкільної освіти: збірник матеріалів Всеукраїнського семінару-практикуму Кол. авт. – Черкаси : 2012 – 108 с.
17. Кучеревський В.В. конспект флори Правобережного степового Придніпров’я / В.В. Кучеревський. – Д.: Проспект, 2004. – 292 с.
18. Методика проведення науково-дослідницької роботи із старшокласниками (еколого-натуралістичний напрям) [збірка / за заг. ред.. д-ра пед. наук В.В. Вербіцького]. – К. : НЕНЦ, 2013. – 149с.
19. Нога Г.С. Опыты  и наблюдения над растениями [Пособие для учителей] / Г.С. Нога. – М.: «Просвещение», 1976. – 176 с.
20. Определитель насекомых европейской части СССР. Учеб. пособие для студентов биол. специальностей пед. ин-тов. - М. : «Просвещение», 1976. – 304 с.
21. Палічева Г.В. Дослідники заповідних стежок Херсонщини Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму / Г.В. Палічева, Т.О Мудрак, О.В. Валікова  затверджена Наказом Управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації від 14.06.2016 р. № 189.
22. Пустовіт Г.П. Дослідницька робота учнів з екології в позашкільних установах і школах. [методичний посібник] / Г.П.  Пустовіт. – Київ:, 1996. - 112с.
23. Пустовіт Н.А. Екологічні задачі, ігри та вікторини: [Навч. посібник]. / Пустовіт Н.А., Плечова З.Н.  – К. : Наук. Думка, 1995. – 72с.
24. Пустовіт Н.А. Формування екологічно доцільної поведінки школярів: [наук.-метод. посібник] / Н.А. Пустовіт, О.О. Колонкова, О.Л. Пруцакова. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2004. – 140 с.
25. Пустовіт Н.А. Формування культури екологічної поведінки учнів основної школи : [методичний посібник] / Н.А. Пустовіт,  О.О. Колонкова, О.Л. Пруцакова. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 156 с.
26. Пустовіт Н.А. Школа екологічного вчинку: [методичний посібник] /  Н.А. Пустовіт,  О.О. Колонкова, О.Л. Пруцакова. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 36 с.
27. Путівник щодо цінностей природоохоронних територій Причорномор’я «Заповідними стежками Причорномор’я» / Державна служба заповідної справи. – Херсон  – 2009. – 49 с.
28. Саньковська І.М. Екологічний календар: метод.посіб. для вчителів та класних керівників / І.М. Санковська. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 28 с.
29. Червона книга України. Рослинний світ / За ред.. академіка НАН України Ю.Р. Шеляг-Сосонка. – К. : «Українська енциклопедія»  1996. – 608с.
30. Червона книга України. Твариний світ / За ред. члена-кореспондента НАН України М.М. Щербака. – К. : «Українська енциклопедія», 1994. – 464с.
31. Штаковський А.В. Школьний экологический мониторинг и оздоровление водних объектов / А.В. Штаковский. – Минск, 2003 – 244 с.